1000 kroner i bøde: Det må du ikke glemme i bilen
Mange bilister glemmer at bruge blinklyset, når de kører rundt i trafikken. Det skaber både utryghed og risiko for farlige situationer, viser en ny undersøgelse fra Gjensidige.
Fire ud af ti oplever det hver dag
Blinklyset er en af de vigtigste funktioner i bilen. Det hjælper med at vise, hvad man har tænkt sig at gøre i trafikken.
Alligevel fortæller fire ud af ti danskere, at de dagligt oplever bilister, der ikke bruger blinklyset.
Yderligere tre ud af ti oplever det ugentligt, mens en mindre del oplever det månedligt eller sjældnere. Kun ganske få svarer, at de aldrig ser problemet.
Undersøgelsen er foretaget af YouGov blandt mere end 1000 danskere.
En vigtig markering
Ifølge skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen, er det afgørende, at blinklyset bliver brugt konsekvent.
“At markere med blinklyset er en af de vigtigste ting at huske, for at sikre en tryg og sikker trafik. Blinklyset gør det tydeligt for medtrafikanter både på og uden for vejene, hvad man som bilist skal, og man bør derfor altid i god tid indikere, når man vil dreje eller skifte vognbane på motorvejen” siger hun.
Risiko for bøde
Der kan også være økonomiske konsekvenser ved at glemme blinklyset.
På motorvejen risikerer bilister en bøde på 1000 kroner, hvis de skifter vognbane uden at markere det.
Men ifølge Lene Rasmussen bør det ikke være frygten for en bøde, der afgør sagen.
“Selvom det kun er på motorvejen, at det er lovpligtigt at blinke ved vognbaneskift, så er anbefalingen, at man altid blinker, når man ikke længere fortsætter i sin vognbane. På den måde giver man medtrafikanterne langt bedre mulighed for at forholde sig til én i trafikken, og det bidrager til en langt bedre oplevelse særligt i de travle morgen- og eftermiddagstimer” siger hun.
Så ofte sker det
Undersøgelsen viser tydeligt, at problemet er udbredt.
41 procent oplever det dagligt, 29 procent oplever det ugentligt og 13 procent oplever det månedligt. 11 procent ser det sjældnere, 2 procent oplever det aldrig og 4 procent svarer, at de ikke ved det.