Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden

Foto: MigogEsbjerg
Foto: MigogEsbjerg

I et lille baglokale i Konditorthjørnet i Torvegade, står Claus bøjet over den store ismaskine. Et par gange om ugen i højsæsonen forvandler han råvarer, sukker og ideer til ægte italiensk is – midt i Esbjerg.

Duften af sødme og friske råvarer hænger i luften.

Claus rører, vejer og smager. Hver eneste variant starter her – i hånden og i tanken – før den havner i disken ude foran.

“Det er en drøm, vi har gået med længe. Vi har bare ikke rigtig haft pladsen før nu,” siger Claus.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
Claus foran den store ismaskine, som er med til at producere ægte italiensk is i Torvegade i Esbjerg. Foto: MigogEsbjerg

Claus Knudsen ejer og driver Højvang – En rigtig bager på Spangsbjerg Kirkevej og afdelingen på Tarphagevej. I 2024 kom Konditorthjørnet til – en café, et konditori og bageri samlet i ét. Det er også her, Claus laver isen. I et lille baglokale, hvor der kun lige er plads til det vigtigste.

Nu er de i gang med anden sæson, og selvom isen ikke længere er helt ny i sortimentet, er ambitionerne stadig store. Claus håber, at isen en dag kan få lov at fylde disken hele året rundt.

Håndværket

Claus brænder for at lave is. Og det mærkes, når han taler om det.

“Jeg har været på iskursus,” siger han, som var det det mest naturlige i verden.

Men det var først, da han tog til Sverige, det for alvor tog fart. Her stod den italienske ismaskine klar – og med den fulgte en underviser fra Italien, som delte ud af sin viden. 

“Han underviste os. Det var en del af pakken, da jeg købte maskinen. På den måde har jeg haft mulighed for at lære fra de bedste,” forklarer Claus.

Siden har endnu en italiener været forbi butikken i Esbjerg for at finjustere processerne. For det er ikke noget, man bare lige gør.

“Der er teknik i det. Det handler ikke bare om at blande noget og fryse det ned. Det skal gøres korrekt – og i et tempo, der sikrer, man ikke ødelægger isen,” siger Claus.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
Claus Knudsen er stolt af produktet. Kvalitet og de bedste råvarer frem for alt. Foto: MigogEsbjerg

Tre slags sukker og god tålmodighed

I isværkstedet er der ingen smutveje.

“Det skal være håndværk og lokalproduceret,” siger Claus.

Her bliver isen lavet helt fra bunden – med tre slags sukker og råvarer, der altid er friske. Friske jordbær. Friske mynteblade.

Claus følger sine egne opskrifter ned til mindste detalje og sørger for, at alt bliver vejet præcist af.

“Det er en dyr proces at lave is,” erkender han – men det er sådan, han vil have det.

Grundbasen laves en til to dage i forvejen. Først lige inden isen skal køres, tilsættes smagene. Det hele laves på mælk – ikke fløde – hvilket giver isen en lettere og mere frisk konsistens.

Sorbet-isen er baseret på vand og frugt, men Claus går op i, at konsistensen er præcis den samme som ved de mælkebaserede varianter. Alt laves efter italiensk opskrift.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
En lækker og cremet yougurtis tilsat den helt rigtige kirsebær, som Claus har brugt mange timer på at finde. Foto: MigogEsbjerg

En ny smag – hver uge

Isdisken er der plads til 10-11 varianter.

“”Vi prøver at lave noget forskelligt hele tiden. Og vi lytter til kundernes idéer og ønsker,” siger Claus.

Claus laver op til 120 liter is ad gangen. Når der er travlt, laver han frisk is flere gange om ugen.

Cookieisen er lavet med småkager fra butikken. Vaniljeisen er som den skal være, gul og med smag af rigtig vanilje.

“Jeg bruger rigtig vanilje. Derfor bliver isen gul og ikke helt hvid. Den er heller ikke for sød. Den er præcis, som jeg mener, en vaniljeis skal være,”smiler Claus.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
10 forskellige slags italiensk is der jævneligt bliver skrifte ud i Konditorhjørnet i Torvegade. Foto: MigogEsbjerg

Favoritter med bid i

Claus har sine egne favoritter. 

“Morito-is og kokosis – dem elsker jeg,” griner han.

Men den mest populære er en anden.

“Stracciatella er klart den mest solgte her hos os. Den er lavet på ægte mørk chokolade,” forklarer han.

Råvarerne er altid i top – det er et princip. Claus bruger kun det bedste, og han går ikke på kompromis. Faktisk spiser han helst kun sin egen is. 

“Jeg spiser min egen is,” siger han uden tøven.

Ikke fordi han ikke kan lide, hvad andre laver – men fordi han ved præcis, hvad der er i hans.

Alligevel er der steder, han mener, gør det godt. Stryhns i Esbjerg får ros for både deres placering og deres is. Og i Ribe nævner Claus Isvaflen – hvor de selv bager vaflerne og laver noget, man ikke får mange steder. 

“Det er fedt, når folk gør sig umage. Det kan jeg godt lide,” siger han og kigger ud i butikken.

Første år røg der omkring 250 liter is ud fra Claus’ lille produktion. Det tal håber han at kunne løfte endnu højere denne sæson. Og på længere sigt – måske også uden for sommeren.

“Jeg håber, vi kan sælge is hele året rundt. Det kunne være dejligt. Måske endda levere til andre. Men vi må se,” fortsætter Claus.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
Is-processen er krævende når han først går i gang. Det skal gå hurtigt så isen har de rette forhold. Her er Claus i gang med der cookieis. Foto: MigogEsbjerg


En pause fra hverdagen – med is lavet fra hjertet

Med stolthed, håndværk og kærlighed til råvarerne har Claus skabt et sted, hvor kvalitet og smag går hånd i hånd – midt i Esbjergs byliv.

Hver eneste variant er resultatet af mange timers eksperimenter, omtanke og lysten til at give kunderne en særlig oplevelse. Der bliver ikke sprunget over, hvor gærdet er lavest – for Claus er det ikke bare en is, men noget han selv skal kunne stå inde for.

Det handler om glæden ved at skabe noget med hænderne, om detaljen og om at give folk en lille pause midt i det hele.

Så næste gang du går forbi Konditorthjørnet, er det måske Claus, du ser stå bag disken – med ismaskinen i gang ude bagved og et smil, der smager lige så ægte som hans is. Her får du ikke bare en kugle hjemmelavet is.

Du får et stykke af den passion, der driver det hele.

Bag disken i Esbjerg: Claus laver italiensk is fra bunden
Foto: MigogEsbjerg

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.