Diana kaster sig ud i det: Genåbner køkkenet på havnen
Esbjergs gamle, maritime restaurant Sydvesten har fået nyt liv i køkkenet. Efter at have drevet sit cateringfirma Dianas Madunivers som en hobby i flere år, har Diana Terp Pedersen nu gjort det til sin fuldtidsbeskæftigelse.
Fra køkkenet i Fiskerihavnsgade 6 leverer hun mad ud af huset, frokostordninger til virksomheder og selskabsmad til større arrangementer.
Fra tomt køkken til travl hverdag
Diana har i 20 år arbejdet som kok og har sideløbende haft sit cateringfirma ved siden af et andet job. Da hun blev introduceret til Jens Husted, som ejer bygningen gennem sit ejendomsselskab IP Invest Danmark, opstod en ny mulighed.
Jens Husted, der ejer ejendommen, har omdannet en stor del af den tidligere restaurant til kontorlokaler. Han ønskede dog at bevare stedets maritime udtryk og var derfor interesseret i at finde en løsning for det tomme køkken.
“Da jeg mødte Jens og mærkede kemien, var jeg ikke i tvivl om, at det var her, jeg skulle være,” fortæller Diana.
Læs også:
Elsker du brunch? Så må du ikke misse dette tilbud i Esbjerg
Den 1. februar overtog hun køkkenet og selskabslokalet, som har plads til 25-30 spisende gæster.
Catering, frokostordninger og selskaber
Dianas Madunivers fokuserer primært på mad ud af huset til både private og virksomheder. Hendes frokostordning er allerede tilsluttet af seks virksomheder i Esbjerg, og hun oplever stor efterspørgsel på selskabsmad til større arrangementer.
Sydvesten fungerer dog ikke som en traditionel restaurant, hvor gæster kan komme ind fra gaden. Der kan dog bestilles bord til frokost for grupper på mindst seks-otte personer.
“Lige nu er det ikke planen at åbne som almindelig restaurant, men vi får flere og flere forespørgsler, så det kan sagtens ændre sig,” siger Diana.
For nylig havde hun en erhvervsklub på besøg, hvor 12 personer nød mad og socialt samvær i de historiske rammer.
Stigende efterspørgsel skaber travlhed
Siden hun overtog køkkenet, har Diana haft travlt. Hun har allerede fået flere store bestillinger og har ansat en medhjælper 10 timer om ugen. På sigt håber hun at kunne udvide medarbejderstaben.
“Mine venner og familie er ikke overraskede over, at jeg kaster mig ud i det her – jeg har altid haft gang i noget. De synes, det er megafedt, at muligheden opstod, og at folk nu kan få leveret god mad,” fortæller hun.
På menuen findes blandt andet smørrebrød, sandwich, lasagne og stjerneskud, og bestillinger kan foretages via hjemmsiden.
Med Dianas indtog i Sydvestens køkken er der igen liv i de historiske lokaler, og hun ser frem til at levere god mad til både virksomheder og private i Esbjerg.