Drøm blev til virkelighed: Nu er friskole åbnet
14. august vil altid være en særlig dag i Grimstrup.
Det var nemlig på den dato, at skolebestyrelsen på Egekratskolen i Grimstrup i 2024 fik beskeden om, at Esbjerg Kommune havde planer om at lukke skolen.
Men det er også på denne dato, at den nye Grimstrup Friskole slog dørene op og bød eleverne indenfor.
Kort efter beskeden om, at Egekratskolen var lukningstruet, blev ansøgningen om oprettelse af Grimstrup Friskole sendt til Børne- og Undervisningsministeriet.
“Vi har hele tiden tænkt, at der ikke var et alternativ, og at det skulle lykkes. Der har været udfordringer undervejs, men vi har heldigvis hørt fra andre friskoler, at det er helt normalt,” siger Katharina Meyer, forperson for Grimstrup Friskoles bestyrelse.
I januar blev det besluttet, at Egekratskolen skulle lukke som folkeskole.
Kort efter gik lokale kræfter i Grimstrup sammen om at oprette en friskole og overtage Egekratskolens lokaler.
Derfor var det også et stort øjeblik for elever, forældre, personale, bestyrelse og lokale borgere, da snoren blev klippet over, og Grimstrup Friskole officielt åbnede.
“Det er stadig ikke til at forstå, at det faktisk er lykkedes. Jeg tror først, det for alvor går op for mig om et par dage, når jeg sender min datter af sted i skole på cykel, og hun ikke skal med en bus ind til en større skole,” fortæller Katharina Meyer og fortsætter:
“Det har været skønt at se de sidste dage i SFO’en, at børn på tværs af årgange leger med hinanden, selvom der er et par års aldersforskel mellem nogle af dem.”
Glædestårer
Dermed var første skoledag på Grimstrup Friskole en anelse anderledes.
Foran skolen var børn, forældre og frivillige mødt op, og her bød skoleleder Sisse Bolding velkommen.
“Vi er her for at give børnene tryghed. For at give dem mod og livsglæde. Og vi er her for at vise dem, at drømme kan blive til virkelighed – hvis vi står sammen, hjælper hinanden og tror på, at vi kan. For det her, det er en drøm, der er blevet til virkelighed. Og den er opstået i fællesskab. Hvis vi tror på, at vi kan sammen, så kan vi gøre det,” sagde Sisse Bolding i sin åbningstale.
Efterfølgende skulle snoren til skolen klippes over.
Det var Marius, der er startet i 0. klasse, som fik æren – og herefter kunne eleverne officielt tage skolen i brug.
Blandt de fremmødte var det svært for flere at holde glædestårerne tilbage, da snoren blev klippet.
Herefter holdt bestyrelsesmedlemmerne Katharina Meyer og Kimmie Kristiansen tale, hvor de takkede de mange frivillige, der har bidraget til, at skolen nu er en realitet.
Netop de frivillige og den lokale opbakning har ifølge Katharina Meyer været afgørende for, at det har kunnet lade sig gøre at starte en friskole i Grimstrup.
“Man kan virkelig mærke, at fællesskabet er vokset på os. Vi havde en arbejdsweekend for et par uger siden, hvor der var 50 forskellige frivillige igennem, som hjalp med alt muligt,” siger Katharina Meyer.
Læs også:
Grimstrup Friskole: Byens hjerte genopstår i skolegården