Elregningen tager et dyk: Gode nyheder til din pengepung
Fra 1. april får esbjergenserne – og resten af Danmark – glæde af lavere priser, når strømmen transporteres gennem elnettet. Årsagen er enkel: Sommertarifferne er trådt i kraft.
Det betyder, at transportomkostningen på din elregning automatisk bliver lavere – uanset hvilken elaftale du har. Og det gælder alle danske elforbrugere.
Mindre forbrug, lavere pres på nettet
Grunden til prisfaldet er, at vi i sommerhalvåret generelt bruger mindre strøm til opvarmning og lys. Det mindsker presset på elnettet – og det giver lavere omkostninger, som nu slår igennem på regningen.
Det varierer fra selskab til selskab
De præcise priser afhænger af, hvilket elnetselskab du bor under. For eksempel ligger selskabet N1s sommertariffer allerede klar, og andre selskaber følger samme spor.
Er du i tvivl om, hvilket netselskab du tilhører? Så kan du finde det i Norlys Energi-appen. Her kan du logge ind og se det under fanen ’Elpriser’.
Et tip til dig med elbil – eller bare mange apparater
I appen kan du også bruge funktionen ”Laveste prisperiode” til at finde det optimale tidspunkt at oplade elbilen eller tænde vaskemaskinen. Det kan hurtigt mærkes i pengepungen, når priserne svinger over døgnet.
Så selvom sommervejret lader vente på sig, er der i det mindste én ting, der er til at varme sig på: lavere elpriser.