Esbjerg-klub fylder 75 år: Donerer stort pengebeløb til godt formål
Da Esbjerg Soroptimistklub blev stiftet på Centralhotellet på Torvet i 1951, sagde de 57 fremmødte kvinder “De” til hinanden og tiltale hinanden med efternavn.
Meget har ændret sig siden da. Men én ting er den samme. Klubben arbejder stadig for at forbedre vilkårene for kvinder og piger.
Det markerer den nu med en donation på 75.000 kroner i anledning af sit 75-års jubilæum, oplyser klubbens præsident Bente Jürgensen i en pressemeddelelse.
I dag tæller klubben 30 medlemmer, og ifølge Esbjerg Soroptimistklub er formålet stadig at kæmpe for kvinders og pigers ret til uddannelse, arbejde og et liv uden vold og overgreb.
Jubilæumsdonationen går blandt andet til Mødrehjælpen i Esbjerg, Julemærkehjemmet, SOS Børnebyer i Ukraine og Letland, uddannelse af kvinder i Afghanistan og skolemad til børn i Burkina Faso.
Pengene bliver tjent ved at tage fat
Bag donationerne ligger mange timers frivilligt arbejde.
Ifølge klubben er pengene gennem årene blandt andet blevet tjent ved loppemarkeder, servering til fester og hjælp ved forskellige arrangementer.
Senest har medlemmerne blandt andet hjulpet til ved konferencen om Grøn Trepart i Musikhuset i Esbjerg.
Det er også sådan, klubben gennem de seneste 25 år har kunnet donere omkring 1,3 millioner kroner til forskellige formål.
Selv om både omgangsformer og tid har ændret sig siden 1951, peger klubben på, at retningen er den samme som dengang.
Jubilæet bliver derfor ikke kun markeret med et rundt tal, men med støtte til indsatser, der skal gøre en konkret forskel for kvinder og piger, både lokalt og uden for Danmarks grænser.
For Esbjerg-delen af historien er Mødrehjælpen i Esbjerg blandt modtagerne, når klubben nu fejrer sine 75 år.
Læs også:
Bramming-profil får tung post: Skal stå i spidsen for stor organisation