Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Et skridt nærmere: Esbjerg vil danne ramme for topmøde

Esbjerg er allerede vært for Energiens Folkemøde, og nu er ambitionen, at kommunen også skal være vært for et energi-topmøde. Arkivfoto: MigogEsbjerg
Esbjerg er allerede vært for Energiens Folkemøde, og nu er ambitionen, at kommunen også skal være vært for et energi-topmøde. Arkivfoto: MigogEsbjerg

Esbjerg Kommune skal være vært for et internationalt energi-topmøde.

I forvejen er Esbjerg vært for Energiens Folkemøde, og, nu er det Esbjerg Kommunes ambition, at kommunen også skal danne rammen om et topmøde.

Der er politisk enighed om at gå videre med planerne, og på mandagens byrådsmøde blev det godkendt at frigive 2,2 millioner kroner til etableringen af et årligt energi-topmøde i Esbjerg. Pengene bliver taget fra investeringspuljen.

De 2,2 millioner kroner skal gå til oprettelse af et udviklingssekretariat og eventafvikling. Planen er, at udviklingnsekretatiatet oprettes under Business Esbjerg.

Dog er de bevilligede midler betinget af, at private investorer og fonde afholder den resterende del af udgiften.

På byrådsmødet fortalte borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at han allerede har fået henvendelser fra interesserede investorer.

Danmarks energihovedstad

Ideen til et energi-topmøde er opstået som led i Esbjerg Kommunes fokus på energisektoren, hvor Esbjerg kaldes Danmarks Energihovedstad.

Forvaltningen i kommunen har efter samtaler med energisektorens brancheorganisationer i både ind- og udland foreslået, at Esbjerg udvikler et ambitiøst energievent med internationalt potientiale.

Håbet er at styrke Esbjerg som national og international Energi Metropol samt tiltrække uddannelser, arbejdskraft og investeringer til kommunen. Det er uvist, om det skal være et tilbagevendende event.

Energi-topmødet skal løbe over 2-3 dage og skal være rammen for blandt andet samtaler, aftaler og politisk udvikling.

I Byrådet er der bred enighed om, at det er en god ide at gå videre med planerne.

“Esbjerg har en enestående position som energihovedstad i Danmark, og Nu har vi endnu en mulighed for at tage et forspring til føretrøjen i den grønne omstilling i den store verden. Det giver god mening at afholde et energ-topmøde netop i Esbjerg. Et møde, hvor politikere, erhvervsliv, forskere og eksperter fra højeste hylde kan samles om at finde løsninger og inspiration til nutiden og fremtidens energiforsyning,” sagde May-Britt Andrea Andersen (C).

“Også herfra kan vi give en tommelfinger op. Vi er optaget af, at man laver synergi i forhold til Energiens Folkemøde. Rybners er blevet Energiskole med et par 100 millioner, så det er godt, at vi kan få det hele bundet sammen,” sagde Karin Schwartz (A).

Del artikel


Korte videoer

Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.