Nyhedsbrev

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Artikler med:

Nyeste artikler

Fæstival: Fra frokostjazz til nordjysk outlaw

Af Ole Joern
Den nordjyske outlaw, Allan Olsen, spillede for en fuldstændig fyld sal til Folk og Fæstival i Esbjerg. FOTO: MigogEsbjerg
Den nordjyske outlaw, Allan Olsen, spillede for en fuldstændig fyld sal til Folk og Fæstival i Esbjerg. FOTO: MigogEsbjerg

Kære Casper, festivalens uforlignelige dirigent, evigt trommende taktmester, den utrættelige frontkæmper for Esbjergs kulturelle våbenlager. Du har bygget et fundament, skabt et syndigt fristed af musik og kaos.

Og du har bare at gøre det igen. Byen hungrer efter din skabertrang. Tak for Folk og Fæstival. Et sanseligt roadtrip gennem byen og den musik du har valgt til os.

Hvert roadtrip kræver en bund. En landing. En frokost, for fanden! Frokostjazz måske? Frokost er bajere og madder, det ved enhver mand af fornuft.

Sigma blev scenen for denne dekadente entre, hvor Signe Juhl Kvartet indtog rummet med melodier fra dengang jazz var noget, man svedte i. Kvist på en lånt, håndbygget elbas han aldrig ville slippe igen, Bo Møller på guitar, og festivaldirektøren selv bag trommerne som en besat messias.

Fæstival: Fra frokostjazz til nordjysk outlaw
Signe Juhl Kvartet med Swing Sisters på Sigma, frokostjazz med pizza. FOTO: MigogEsbjerg

Folk rykkede sammen, glade og euforiske, svingende mellem bajere, vin, pizza og ren ekstase. Og kvartetten muterede, Swing Sisters sprang ud fra intet, en uforudsigelig eksplosion af vellyd og vellystige grin.

Sigma var så pakket, at selv direktørens forældre måtte vinke fra gaden.

Videre til Esbjerg Kunstmuseum, hvor Mathias Malling Mortensens værker hang i tavs accept, mens Jullie Hjetland sad bag et inferno af dimser og ledninger, som en moderne heks, fremmanende lydlandskaber fra en anden verden.

Sfæriske klange, dybe sjælekrænkende toner. Hun udgiver ikke musik længere, siger hun. En konsekvent fuckfinger til industrien. Hvis du vil opleve hendes univers, må du være til stede. Ingen streaming, ingen downloads, kun ren, uforfalsket virkelighed.

Videre til aftenens kulmination. Konservatoriets store sal. Hver eneste stol optaget. Ind trådte han. Den nordjyske outlaw. Ingen band, ingen bullshit. Kun en mand, tre guitarer, og en stemme der lød som en whiskeymarineret røst fra en tabt tidsalder.

Fæstival: Fra frokostjazz til nordjysk outlaw
Allan Olsen, kun ham og tre guitarer i koncertsalen på Syddansk Musikkonservatorium – Esbjerg. FOTO: MigogEsbjerg

Allan Olsen er ikke bare en musiker. Han er en bastard mellem en poet og en gadehund, en vild ånd med en skarp tunge og et blik, der ser lige gennem dit bullshit.

Hvis Danmark havde en rigtig outlaw, ville det være ham. Han bærer provinsens vejstøv i sit smil, en mand skabt til lurvede værtshuse og flade landskaber, hvor historier drypper tungt fra loftet.

Han synger ikke for din skyld. Han synger for sandheden. Og sandheden er så sjældent poleret. Ingen pis, ingen glimmer. Kun en stemme, en guitar og en nordjysk fandenivoldskhed. Hans sange er bidende, humoristiske og melankolske, som en gammel ven, du aldrig helt kan slippe af med.

Del artikel


Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien