Grå gade midt i Esbjerg: Sådan skal den blive mere grøn
Kan en grå gade få mere liv? Det spørgsmål arbejder beboere og kommune med i Norgesgade i Esbjerg.
Omkring 35 beboere fra gaden mødtes i sidste uge for at drøfte, hvordan grønne løsninger kan gøre hverdagen i Norgesgade bedre. Det oplyser Esbjerg Kommune i et opslag på Facebook.
Norgesgade er en gade, mange både bruger og bor tæt på.
I dag er den præget af asfalt, biler, cykler, affaldsløsninger og fodgængere, der alle skal have plads. Til gengæld er der ikke meget grønt.
Derfor undersøger kommunen sammen med beboerne, om mere grønt kan være med til at skabe bedre opholdssteder, øge trivslen, forbedre mikroklimaet og måske også styrke fællesskabet i gaden.
Mødet handlede ikke om færdige tegninger, men om de konkrete udfordringer.
Der blev blandt andet talt om, hvor der overhovedet kan være plads til grønne løsninger, hvad der eventuelt må vige, hvad beboerne selv vil bruge, og hvordan selv små tiltag kan gøre en forskel.
Ifølge kommunen var der mange idéer og god energi, og dialogen fortsætter på endnu et beboermøde i løbet af maj.
Projektet støttes af Plan22+, som er et partnerskab mellem Plan og Landdistriktsstyrelsen og Realdania.
Læs også:
Han er tilbage: Henrik åbner dørene i Torvegade igen