Knivstik og slag med elkedel: Her er dommen
I begyndelsen af året var politiet til stede på et asylcenter i Hviding.
Årsagen var, at søndag 12. januar 2025 begik to udenlandske statsborgere vold mod hinanden på asylcentret, hvor begge kom til skade.
De blev begge fremstillet i grundlovsforhør dagen efter og har været varetægtsfængslet frem til sagens behandling i retten i maj.
Tirsdag blev sagen afsluttet med dom ved Retten i Esbjerg, og begge mænd er dømt skyldige. Det skriver Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.
Den 42-årige mand, som er statsborger i Libyen, blev dømt for grov vold, da retten fandt det bevist, at han havde stukket den 41-årige mand en gang i brystet med en kniv. Han blev idømt 10 måneders fængsel samt udvisning af Danmark med indrejseforbud i 6 år.
Læs også:
Forsikringssvindel i Esbjerg: Kvinde snød sig til over en kvart million
Den 41-årige mand, som er statsborger i Rusland, blev også dømt for grov vold.
Efter han blev stukket i brystet, slog han den 42-årige mand i hovedet med en elkedel, ligesom han slog ham flere gange i både ansigtet og på kroppen. Han blev idømt 3 måneders fængsel, ligesom han blev tildelt en advarsel om udvisning.
Såfremt manden begår nyt strafbart forhold, og der i den nye sag bliver spørgsmål om udvisning, vil den nu tildelte advarsel skulle indgå i vurderingen.
”Retten har i dag afsagt dom i en sag om grov vold ved brug af blandt andet kniv. Jeg er meget tilfreds med, at retten i store træk har vurderet beviserne i sagen på samme måde som anklagemyndigheden og dermed har fundet begge de tiltalte skyldige i grov vold mod hinanden,” siger anklagerfuldmægtig Katrine Tranekjer, Anklagemyndigheden ved Syd- & Sønderjyllands Politi.
Begge mænd modtog dommen. Den 42-årige mand er fortsat varetægtsfængslet efter dommen, hvorimod den 41-årige mand blev løsladt i forbindelse med retsmødet 26. maj 2025.