Kom med ombord på Havets Majestæt: Skoleskibet sejler fra Esbjerg i dag
Skoleskibet har de sidste måneder ligget i Esbjerg Havn, da det har gennemgået et større servicetjek og er blevet shinet op. Det forventes nu, at den ældre dame kan klare sig de næste 35 år på verdenshavene.
Dermed når Skoleskibet i hvert fald også at blive over 100 år, og det glæder især Morten Beck Risom, der har været en del af Skoleskibet de seneste fjorten år og nu er projektleder for Skoleskibet.
Kom med ombord på Skoleskibet
Vi har fået lov til at komme med ombord på Havets Majestæt, hvor vi fik en rundvisning af Morten Beck Risom.
Et skib, der har været på de vildeste eventyr på verdenshavene, og som Morten siger: “Det er skibet fra et lille eventyrland, som nu er blevet til et eventyrskib.”
Historierne ombord er mange, og igennem flere generationer har det taget imod elever – og det gør det stadig. Derfor kan du nu læse om, hvordan livet er ombord på Skoleskibet, efter vi har talt med Morten Beck Risom.
Når det sejler rundt på verdenshavene, har skoleskibet en besætning på 95 personer. Heraf er 80 elever, og de første par dage uden landjord under sig er ikke altid lige sjove.
Det tager nemlig gerne tre dage, før eleverne er ovre det værste søsyge, og renderne på skibet ikke længere bliver brugt til opkast.
En tur op i de 40 meter høje master kan nok for de fleste ses som en udfordring, men efter et par ture op i masterne bliver det en naturlig gang og arbejdsproces for besætningen.
Når Skoleskibet er ude på havet, skal der hele tiden stå én ved det store ror på skibet, men man kan ikke se, hvad der sker foran på skibet. Derfor skal der også altid stå én helt forrest. Her er der vagtskifte hver fjerde time ved roret og foran hver time.
Når man står forrest, er det også det eneste sted, hvor man kan stå i ro, da man helst ikke skal forstyrres. Her spejder man efter ting i vandet, som man ellers ikke kan se på radaren.
Det er elevernes fornemmeste opgave at styre skibet, når de naturligvis er oplært. Hver fjerde time lyder skibsklokken, så man ved, at der er vagtskifte. Derfor er der både en skibsklokke ved roret og på den forreste del af skibet, så man kan kommunikere sammen.
En anden opgave på Skoleskibet er, at gulvene skal skures hver dag. Det meste af gulvet er fra skibets oprindelse, og det er lavet af teaktræ fra Myanmar – et yderst stærkt træ med en rig historie.
Besætningen ombord bor tæt
Med 80 elever ombord, få toiletter og bade samt ingen mobiltelefoner er den største udfordring for mange privatlivet. I ét og samme rum bliver der både spist, sovet og undervist.
Alle elever får deres eget skab og et rum i bænken. Hængekøjer bliver hængt op i loftet, og 40 hængekøjer hænger på rad og række i rummet. Så i de tre måneder, hvor eleverne er afsted, kan man kun sove på ryggen og side om side med de andre.
Der er altid tyve elever på vagt, så om natten skal man bukke sig under køjerne, der hænger i loftet, for at komme frem og tilbage.
Men det, at de hverken har mobil eller internet ombord på Skoleskibet, viser sig faktisk slet ikke at være så slemt. Når besætningen går i land, får de udleveret deres mobiler igen, og ifølge Morten Beck Risom er det overraskende, hvor lidt man faktisk er gået glip af.
Ombord har de dog et tekst-system, så de kan skrive hjem, så mor, far og andre af deres nærmeste har en idé om, hvad der sker ude på verdenshavene.
En tur til USA tager for eksempel 30 dage, og her skal man have ALT med fra starten, så skibet er godt fyldt op. I skibets to køkkener sørger otte elever for, at hele mandskabet får mad i løbet af dagen.
Da vi var på besøg, havde Skoleskibet netop fået nye billeder af H.M. Kongen og H.M. Dronningen, som nu får en plads ombord.
H.M. Kong Frederik den 10. og H.M. Dronning Mary har endnu ikke været ombord med deres nye titler, men generelt er Kongehuset vokset op med Skoleskibet Danmark, og der er blevet holdt mange arrangementer ombord, når det har ligget til verden over.
Når Skoleskibet ligger i land, har hele besætningen deres smukke uniformer på – hvor alt er langt, så det kan godt være lidt varmt, når de om vinteren og julen for eksempel skal til Kap Verde i Afrika.
Generelt er alt meget primitivt ombord, så når tøjet skal vaskes, bliver det gjort i havet. Dog kan de skylle efter i ferskvand, og til undertøj er der blevet installeret vaskemaskiner og tørretumblere ombord. De har også et fuldt elektronisk satellitkort, når de drager ud. Deres nye system blev faktisk installeret i Esbjerg i 2020, og ombord har Skoleskibet også vigtigt redningsudstyr fra Esbjerg-virksomheden VIKING Life-Saving Equipment.
Esbjerg har generelt en stor betydning for Skoleskibet Danmark, og hvem ved – måske får vi fornøjelsen af Skoleskibet igen til næste år?
Indtil da kan du nyde en masse billeder fra vores tur ombord. Hvis du gerne vil se, når skibet forlader Esbjerg Havn, så kommer der en slæbebåd i dag og fører Skoleskibet ud af havnen. Det hele sker klokken 16.00.