Matcha med kærlighed: Mød kvinden bag Esbjergs nye grønne eventyr
Midt i Esbjergs hjerte i en skøn og rolig baggård i Strandbygade, i den bløde duft af røgelse og ro, finder du Uma – et yogastudie med masser af sjæl, skabt af Mia Christensen.
Og nu, som prikken over i’et, bringer hun også økologisk certificeret matcha til byen.
En grøn drøm brygget på passion, mod og lysten til at inspirere andre.
En yogarejse mod noget dybere
Da Mia Christensen i oktober 2023 slog dørene op til Uma i Strandbygade, var det langt mere end bare åbningen af et yogastudie.
Det var en milepæl i hendes egen rejse – fra frisør, underviser og rejsende i både Danmark og Europa, til en kvinde, der endelig stod dér, hvor hun følte det gav mening.

Læs også:
Lis driver Kaffesmeden i Esbjerg: Kaffe, kærlighed og kompromisløs kvalitet
“Jeg manglede noget, der føltes ægte. Noget, der gik dybere. Yogaen hjalp mig med at finde hjem i mig selv – og det vil jeg gerne give videre,” fortæller Mia.
UMA der er opkaldt efter en af de feminine gudinder i yogafilosofien, rummer i dag mellem 12-14 ugentlige yogahold, afspændende lydbade og en perlerække af ceremonier og events.
Yoga & Matcha-events er allerede på tegnebrættet i sensommeren – for Mia er det nemlig ikke bare fysisk træning. Det er en livsstil.

“Yoga er en måde at være i verden på. Det handler ikke kun om stillinger og vejrtrækning. Og om folk kalder det holistisk eller spirituelt, er helt op til dem. For mig handler om at være den bedste version af sig selv – og jeg elsker at inspirere andre til netop det,” forklarer Mia.
Hun lægger vægt på, at hun gør det på sin helt egen måde, i forhold til at dyrke yoga – og hun dømmer aldrig, hvordan andre vælger at bruge det. Nogen kommer for bevægelsen. Andre for roen. Nogen finder måske bare en pause midt i en travl hverdag.
“Det vigtigste er, at det føles rigtigt for dig. For mig handler det i bund og grund om at passe på sig selv. Resten kommer af sig selv,” siger hun.

Matcha med mening
Det nyeste skud på Uma-stammen?
Matcha. Ikke bare hvilken som helst, men økologisk certificeret matcha importeret direkte fra et lille område nær Kyoto i Japan.
“Jeg elsker smagen af kaffe, men den gjorde mig skidt tilpas. Matcha var noget helt andet. Ikke bare virkningen – hele ritualet tiltaler mig,” siger Mia, der nu officielt er Esbjergs første økologiske matchaforhandler.
Mia forklarer at matchaens koffein frigives langsomt over 4-6 timer og giver et balanceret energiboost. En enkelt gram matcha indeholder over 1500 gange så mange antioxidanter som et gram blåbær.
“Jeg får matcha fra den første høst i april og maj – den allerbedste kvalitet. Planterne bliver skygget i 20-30 dage inden høsten, for at få en intens grøn farve, og der bruges ingen gødning. Kravene er ekstremt høje, og det mærkes i både smag og effekt,” siger Mia stolt.

Derudover smager matcha forskelligt afhængigt af høsttidspunktet – første høst er til ceremoniel brug, senere høst bruges ofte til matchalatte. Og uanset hvordan du vælger at drikke den, er der en ting, Mia lægger vægt på.
“Det handler om at tage sig af kroppen – at gøre noget godt for sig selv. Jeg er ligeglad med hvordan folk drikker deres matcha, de skal gøre det, der er godt for dem,” smiler hun.
En grøn satsning – og lidt mod
Mia tog chancen. Hun var forelsket i smagen af matcha, i ritualet og roen – og undrede sig over, hvorfor det ikke fandtes flere steder i Esbjerg. Udover Bønnespiren i Torvegade kendte hun ingen lokale, der forhandlede økologisk matcha.
“Jeg får det produceret i Japan og leveret direkte til Esbjerg og jeg har taget alle de nødvendige skridt i processen. Det er en drøm, jeg har satset på – og det føles rigtigt.”
Og der er allerede gode nyheder.
Mia har netop indgået et samarbejde med Kaffesmeden hos Lis i Smedegade – et samarbejde hun er utroligt stolt af. Her kan du nu drikke den grønne matcha leveret af Mia.
“Det betyder virkelig meget for mig, at en lokal café tror på produktet. Jeg håber selvfølgelig, at det kan inspirere andre butikker eller caféer til også at tage det ind.”

En rodfæstet drøm – og en grøn fremtid
Hos Uma handler det ikke kun om bevægelse, ritualer og drikke med dybe rødder i japansk kultur.
Det handler om at skabe et rum, hvor mennesker kan lande i sig selv – og måske tage noget med hjem, der varer længere end en yogatime.
“Jeg håber, at folk kan mærke, at det her kommer fra hjertet.
For mig handler det om at give noget, der nærer både krop og sjæl. Om det er på måtten, i et lydbad – eller i en stille stund med en varm kop matcha – så handler det hele i sidste ende om det samme: at finde hjem i sig selv,” slutter Mia.