Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Ny kurs på Vadehavet: Her er planen for kendt skib

Foto: Kristian Simonsen
Foto: Kristian Simonsen

Siden september 2016 har M/S Vadehavet sejlet som Nationalpark Vadehavets flydende ambassadør og taget skoleklasser, studerende og andre grupper med ud i Vadehavet.

Nu er det slut med nationalparkens tid som rederi, men ikke med skibet. Fra 1. marts overtager en ny almennyttig forening skibet, som skifter navn til M/S Alice og får Esbjerg som ny hjemhavn.

I en pressemeddelse oplyser bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet, at den har besluttet at afhænde skibet.

Den nye ejer er den nystiftede forening Alice af Esbjerg, som er oprettet af Foreningen Martha af Fanø.

Foreningen arbejder i forvejen for at “skabe maritime oplevelser og formidle den maritime kulturhistorie i Nationalpark Vadehavet” blandt andet gennem sejlads med turbåden M/S Martha.

Med M/S Alice får foreningen udvidet sine muligheder for at give endnu flere oplevelser på vandet og fortælle historien om Vadehavets maritime kultur. Skibet får fast liggeplads i Dokhavnen i Esbjerg.

Maritimt fyrtårn i Dokhavnen

Hos Foreningen Martha er ambitionerne for det tidligere nationalparkskib tydelige.

”Missionen for M/S Alice bliver at fungere som et maritimt fyrtårn for formidling af Vadehavets unikke natur og kulturarv. Skibet skal være en levende formidlingsplatform, der giver både lokale borgere og besøgende en dybere forståelse for områdets maritime historie, søfartstraditioner og Vadehavets store naturværdier,” siger formanden for Foreningen Martha, Torben Korsgaard, Fanø.

Han peger samtidig på, at skibet også skal være med til at sætte Esbjerg endnu tydeligere på søkortet som havneby.

Ifølge Torben Korsgaard skal M/S Alice være med til at profilere Esbjerg som et af Danmarks vigtigste maritime knudepunkter, og derfor bliver netop Esbjerg valgt som hjemhavn.

Vemodigt farvel og tunge omkostninger

For Nationalpark Vadehavet har beslutningen om at afhænde skibet ikke været let. M/S Vadehavet har gennem årene været brugt til togter i Vadehavet, hvor skoleelever, studerende og forskere har kunnet komme tæt på naturen og lave undersøgelser og projekter til søs.

”Nationalparkskibet har været med til at formidle Vadehavets rige, maritime kulturarv, og vi har med skibet kunnet tilbyde skoleelever, studerende og forskere en mulighed for at komme på togt i Vadehavet, for dels at opleve naturen på nærmeste hold og dels udføre studier og forskningsopgaver. Derfor er det naturligvis også vemodigt, at vi nu må afhænde skibet,” siger nationalparkchef Peter Saabye Simonsen.

Bag beslutningen ligger i sidste ende økonomien.

Omkostningerne ved at drive skibet var efterhånden blevet så store, at nationalparkbestyrelsen vurderede, at den bedste løsning var at lade andre tage over.

Som en del af aftalen om overdragelsen er det dog sikret, at skibet fortsat skal være en flydende formidler af Nationalpark Vadehavets natur og maritime kulturarv.

M/S Alice skal deltage i kulturarrangementer og events i Vadehavsområdet, så forbindelsen til nationalparken og historien om Vadehavet ikke forsvinder med ejerskiftet.

Skibet bliver i Vadehavet

M/S Vadehavet har gennem årene hovedsageligt haft base i Ribe Å lige bag Kammerslusen, hvor skibet har ligget, når det ikke var på togt.

Herfra har det blandt andet dannet ramme om undervisningsture, hvor elever er kommet i waders og helt tæt på vadehavnaturen.

At skibet nu får ny ejer, ændrer ikke på glæden hos nationalparken over, at det bliver i området.

”Vi er glade for, at skibet bliver bevaret i vadehavsområdet, og at det stadig skal være med til at formidle vores fantastiske natur og kulturarv,” siger Peter Saabye Simonsen.

Både han og nationalparkens formand, Flemming Just, sender samtidig en særlig hilsen til de frivillige, der gennem årene har været knyttet til skibet.

”Igennem alle årene har dygtige og dedikerede frivillige ydet en stor indsats med sejladser, klargøring og alt det, der i øvrigt skal til for, at et skib er i tip-top stand. Vi skylder dem en kæmpe tak for indsatsen,” siger Flemming Just.

Med overdragelsen til Alice af Esbjerg siger nationalparken farvel til M/S Vadehavet som eget skib, mens Esbjerg samtidig kan sige goddag til M/S Alice i Dokhavnen.

Skibet får nyt navn og ny base, men fortsætter livet på vandet som maritimt fyrtårn for hele Vadehavet.

Del artikel


Korte videoer

Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.