Politisk tøven kan bremse fjernvarmeudviklingen i Esbjerg
Mens Esbjerg de seneste år har oplevet en markant vækst i fjernvarmeudrulningen, begynder udviklingen nu at tabe fart. Nye tal viser, at der stadig tilkobles mange nye fjernvarmekunder, men ikke i samme tempo som rekordåret 2022.
Ifølge Dansk Fjernvarme skyldes det blandt andet faldende gaspriser og manglende politisk mod til at sætte en slutdato for gas.
Esbjerg følger den nationale udvikling
Esbjerg har de seneste år været en del af den landsdækkende tendens, hvor flere og flere boliger kobles på fjernvarmen.
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er 49.147 boliger i Esbjerg nu opvarmet med fjernvarme – en stigning på over 1.300 siden 2020. Samtidig er antallet af boliger med gasfyr tæt på halveret i samme periode.
Men hvor udviklingen tidligere gik stærkt, ser den nu ud til at bremse op.
“Det gik rigtig godt, da krisen kradsede, og gaspriserne var høje. Nu er gaspriserne faldet, og vi oplever, at fokus på fjernvarme er blevet mindre,” siger Rune Moesgaard, politisk chef i Dansk Fjernvarme.
Mindre fokus – men store muligheder
En af de største udfordringer er ifølge branchen, at fjernvarmeudrulningen ikke længere har samme politiske bevågenhed. I 2022 blev der lavet en aftale om at udfase gasfyr frem mod 2035, men der er først planlagt en genforhandling af denne aftale i december 2026.
“Vi synes, det er alt for længe at vente. Vi kan allerede nu se, at udviklingen begynder at gå i stå, og derfor efterspørger vi en politisk udmelding, der kan sikre, at fjernvarmeudrulningen fortsætter,” siger Rune Moesgaard.
Han understreger, at kommunerne og fjernvarmeselskaberne har gjort en stor indsats for at lave varmeplaner og realisere projekter, men at det kræver politisk mod at sætte en slutdato for gas.
Hvad betyder det for Esbjerg?
For Esbjerg betyder den aftagende vækst, at færre boligejere aktivt søger at skifte fra gas til fjernvarme. Samtidig viser tallene, at væksten i varmepumper også er faldet sammenlignet med 2022, hvor mange ellers tog springet væk fra fossile opvarmningsformer.
Ifølge Dansk Fjernvarme er der dog stadig masser af muligheder for at få endnu flere boliger på fjernvarme i Esbjerg.
“Der er rigtig gode forudsætninger for at konvertere mange flere boliger i Esbjerg. Det kræver bare, at der bliver skabt den nødvendige politiske opbakning, så projekterne kan blive realiseret,” siger Rune Moesgaard.
Spørgsmålet er nu, om politikerne på Christiansborg vil tage affære – eller om udviklingen vil fortsætte med at gå i stå.
Læs også:
Bitter, benzin og vanvid: Henrik Aarøe bygger den ultimative vogn