Solen brager over Esbjerg: Nu anbefales denne faktor
Esbjerg går en varm og solrig periode i møde. Med temperaturer, der kravler op over de 25 grader og næsten skyfri himmel, frister både strand, have og gåture i byen. Men selvom solen lokker, er det vigtigt at tage sine forholdsregler, UV-indekset er nemlig højt, og det betyder øget risiko for solskoldning.
Faktor 30 er den nye standard
Sundhedsmyndighederne anbefaler nu, at man bruger solcreme med mindst faktor 30, når man opholder sig i solen. Det gælder både i Danmark og i sydligere egne, og rådet er kommet efter en opdatering af de nationale solråd tidligere i år.
”Anbefalingen er på linje med de fleste andre lande i Europa og er, at du bruger solcreme med mindst faktor 30, uanset om du er i Danmark eller sydpå”, siger enhedschef Kresten Breddam fra Sundhedsstyrelsen.
Derudover det også vigtigt, at man tager andre forholdsregler som at søge skygge, især mellem kl. 12 og 15. Brug solhat, solbriller og løstsiddende tøj, når du er i solen. Solcreme bør bruges som et supplement til de øvrige solråd.
Kræftrisikoen er reel
Over 20.000 danskere rammes hvert år af hud- og modermærkekræft, og Danmark ligger blandt de lande i verden med flest tilfælde – kun overgået af Australien. Ni ud af ti tilfælde kan forebygges, hvis man følger de gældende solråd og undgår overeksponering i solen.
Det nye fokus på faktor 30 skyldes blandt andet, at mange ikke smører sig med den mængde solcreme, der skal til for at opnå den beskyttelse, som emballagen lover. Derfor bliver den reelle beskyttelse ofte lavere end forventet.
Hvornår skal du beskytte dig?
Du bør beskytte dig, når UV-indekset er 3 eller derover. I Danmark sker det typisk fra april til september, og særligt i tidsrummet mellem kl. 12 og 15. Netop nu er UV-indekset højt i det meste af landet, og med flere varme sommerdage i sigte, er der god grund til at tænke solbeskyttelse ind i hverdagen.
Fælles indsats bag nye anbefalinger
De opdaterede anbefalinger kommer fra Solgruppen, et fagligt samarbejde mellem blandt andre Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, DMI, Dansk Dermatologisk Selskab og Videncenter for Hudkræft. Målet er at sikre, at danskerne får den nødvendige viden og værktøjer til at passe på huden i solen.