Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Alle burde deltage: Stor 24 timers begivenhed i Esbjerg samler millioner ind

Arkivfoto: MigogEsbjerg
Arkivfoto: MigogEsbjerg

I 14 år har Stafet for Livet været en fast tradition i Esbjerg, og 2025 er ikke en undtagelse.

Hvert år i maj mødes esbjergensere ved Veldtofte Idrætspark for at gå og løbe en masse kilometer og samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse.

Ifølge den lokale formand Søren Andersen oplevede Stafet for Livet i byen et højdepunkt i 2017.

“I 2017 toppede vi med cirka 3700 deltagere.

Dengang samlede vi 1,4 millioner kroner ind. Under corona blev vi udfordret, og stafetten blev holdt hjemme i folks haver, hvor vi tog rundt og besøgte dem,” siger Søren Andersen, der er formand for Stafet for Livet i Esbjerg.

Ifølge Søren Andersen har det været svært at få folk tilbage igen efter coronaårene. Derfor håber han, at flere mennesker igen vil komme til årets stafet.

“Vi kunne rigtig godt tænke os, at der kom nogle flere deltagere.

Jeg håber, at de, der tidligere har været med, vil mindes, hvor fedt det faktisk er. Vi synes selv, vi har et fantastisk arrangement, og det vil vi gerne have til at vokse igen,” siger Søren Andersen.

En hel dag med aktiviteter

Stafet for Livet har sin oprindelse i USA i 1980’erne, hvor en amerikansk kirurg løb og gik i 24 timer for at samle ind til bekæmpelse af kræft.

Efterfølgende har stafetten vokset sig stor, og i dag afholdes den i 29 lande. I Danmark bliver der afholdt Stafet for Livet 48 steder, heriblandt Ribe, Skærbæk, Varde og selvfølgelig Esbjerg.

Alle burde deltage: Stor 24 timers begivenhed i Esbjerg samler millioner ind

Stafetten varer som udgangspunkt 24 timer, men i Esbjerg er det ikke et krav, at løbet fortsætter hele natten.

“Vi oplevede, at mange følte, det var for krævende at holde stafetten i gang i 24 timer.

Nu gør vi det på den måde, at vi stiller banen til rådighed i 24 timer, og så er det op til den enkelte, hvor meget man vil gå,” siger Søren Andersen.

Udover selve stafetten er det også en dag, der er fyldt med aktiviteter.

På pladsen ved Veldtofte Idrætspark er der en scene, afholdes forskellige former for underholdning i løbet af begge dage.

Derudover har de enkelte hold frihed til at finde på andre kreative måder at samle penge ind på ud over stafetten for eksempel i form af tombola eller salg af popcorn.

Søren Andersen fremhæver også den årlige lysceremoni, som et af højdepunkterne ved Stafet for Livet. Her kan man købe en såkaldt lyspose, og sidst på aftenen, når solen er gået ned, tændes et lys og stilles i poserne.

Alle burde deltage: Stor 24 timers begivenhed i Esbjerg samler millioner ind

“Vi stiller poserne langs ruten, så de lyser ruten op. Der bliver også holdt en lystale og så er der et minuts stilhed, hvor man kan mindes dem, der er døde af kræft.

Lysposerne vil i løbet af aftenen og natten lyse ruten op, og det ser helt fantastisk ud. Det plejer at være et rørende øjeblik med en helt særlig stemning,” siger Søren Andersen.

Plads til alle

En af styrkerne ved Stafet for Livet er ifølge Søren Andersen, at alle kan være med.

Uanset om man gerne vil gå eller løbe, er der plads til det. Der er heller ikke nogle krav eller forventinger til, hvor mange omgange man går.

“Hvis man ikke har et hold, så har vi et åbent hold, som alle kan tilmelde sig. Derudover er der også andre hold, som alle kan tilmelde sig, så man behøver ikke at samle et stort hold for at være med,” siger Søren Andersen.

I den forbindelse håber han også, at flere virksomheder og arbejdspladser vil se det som en oplagt mulighed for at styrke fællesskabet blandt kollegaer.

“Det er en måde, hvor en virksomhed kan give noget til sine medarbejde, og hvor de kan hygge sig med hinanden. Jeg vil faktisk kalde det det ideelle firma-arrangement,” fortæller Søren Andersen.

Alle kender en

Der er ikke mange, som ikke har haft kræft inde på livet, om det er en selv eller ens nærmeste, som har været ramt af den ødelæggende sygdom.

Det gælder også for Søren Andersen.

“Min far døde af det, og min mor og flere andre familiemedlemmer har også haft kræft. Min indgang til stafetten er, at jeg har oplevet sygdommen på tæt hold, og det kan vi se hvert år, at der er rigtig mange andre, som kan relatere til,” siger Søren Andersen og fortsætter

“Det er lidt specielt for mig, fordi min far faktisk arbejde i hallen, hvor han sørgede for at alt var pænt og ordentligt, og han plejede også græsbanerne. Nu er det her, vi har Stafet for Livet, så det føles lidt som om, at vi samler ind på min fars mark.”

Stafet for Livet i Esbjerg finder i år sted 24. og 25 maj.

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.