Thomas laver musik til Hollywood: Det hele foregår fra Bramming
The Union, Aquaman 2, The Meg 2 og M3gan.
Det er ikke sikkert, at alle ved det, men der er en dansker, der er på creditlisten på disse store hollywood-produktioner. Og den dansker bor faktisk i Bramming.
Thomas Bryla er orkestrator og har arbejdet med musikken til nogle af de største film i ind- og udland.
Men hvad er en orkestrator?
“Jeg hjælper komponisten med at udfolde og fortolke musikken for et symfoniorkester”, siger Thomas Bryla.
Kort sagt er der en komponist, som laver et stykke musik til en film, hvor det skal indspilles af et orkester. Komponisten sender en demo til Thomas Bryla.
Herefter vil Thomas Bryla lytte til demoen og orkestrere den, så den kan spilles af et orkester. Samtidig laver han nodearket, som et orkester skal bruge, når musikken skal indspilles.
Skete ved et tilfælde
Lige siden Thomas Bryla var helt lille, har han været optaget af musik.
“Jeg begyndte på musikskole som treårig, og i første klasse var jeg allerede bidt af musik, så jeg har altid drømt om at være musiker, men vidste ikke i hvilken form for musiker, jeg ville være”, siger Thomas Bryla.
Oprindeligt er Thomas Bryla fra Kolding, men flyttede til Esbjerg for at studere på Syddansk Musikkonservatorium. Det var her, han for alvor fik øjnene op for filmmusik.
“Jeg troede faktisk, at jeg skulle være den, der skrev musik til et symfoniorkester, men halvvejs gennem konservatoriet opdagede jeg, at det her med orkestrering var en niche, jeg kunne arbejde i”, siger Thomas Bryla.
Ifølge Thomas Bryla opstod det ved en tilfældighed med et afbud i 2013.
“På konservatoriet fandt jeg nogen, der også havde den passion for symfoniorkesteret, og en af dem var allerede orkestrator for den islandske komponist, Johann Johannsson. Der var et projekt, hvor min ven ikke kunne være med alligevel, og så anbefalede han mig til projektet”, fortæller Thomas Bryla.
Det blev startskuddet, og efterfølgende har han arbejdet som orkestrator.
Noget særligt ved filmmusik
For Thomas Bryla er der noget helt særligt ved at orkestrere musik til film.
Det er nemlig musikken, som er med til at sætte stemningen i scenerne, og en scenes udtryk kan skifte karrakter, hvis underlægningsmusikken ændres.
“Musikken kan være med til at lægge farver på historien. Hvis der er en dialog, så kan musikken være med til at farve, hvordan publikum opfatter scenen, og der synes jeg, symfoniorkestret har en stor palette at spille på”, siger Thomas Bryla.
Når Thomas Bryla får tilsendt en demo, får han også en beskrivelse af filmen og scenen, og hvilken stemning musikken skal sætte. Herefter er det hans opgave at orkestrere musikken, så den passer til det ønske, som instruktøren har.
Samtidig får han udearbejdet noderne til musikken, som bliver sendt til et orkester et eller andet sted i verden.
Det hele foregår fra hjemmet i Bramming, hvor han er i kontakt med kollegaer i det meste af verden, og han er stort set aldrig til stede, når musikken faktisk indspilles.
Musikken er som regel et af de sidste elementer, der skal laves til en film. Derfor ved instruktøren også på det tidspunkt præcis, hvordan musikken skal bruges.
En orkestrator som Thomas Bryla kan med sin viden, erfaring og musikalske forståelse sætte musikken sammen, og han ved, hvilken effekt de enkelte instrumenter i et symfoniorkester kan have for opfattelsen af den enkelte scene.
“Efterhånden har jeg så meget erfaring, at musikken på filmen også lyder, som jeg har skrevet den, så jeg bliver aldrig overrasket over, hvordan det lyder i filmenen”, siger Thomas Bryla.
Mange jern i ilden
Udover de store hollywood-produktioner har han også været indover andre film.
Det gælder blandt andet den danske film Børnene fra Sølvgade, som havde præmiere i oktober. Derudover er der også andre danske produktioner, som Thomas Bryla har sat sit præg på.
“Jeg er lige blevet færdig med en musikken til en DR-serie, der hedder Slave af Danmark, som viser forskellige sider af Danmarks kolonihistorie. Her har komponisten spillet demoen på et klaver, og så har han bedt mig om at lave en orkesterversion af det”, siger Thomas Bryla.
Desuden har han også orkestreret musikken til andre udenlandske film og har blandt andet arbejdet med musikken til asiatiske film.
Men det er ikke kun film og tv, som skal bruge en orkestator som Thomas Bryla.
Hver gang en kunstner giver en koncert med symfoniorkester, skal de bruge en orkestrator til at forvandle musikken fra den normale indspilling til en udgave, der kan bruges i et stort orkester.
Her har Thomas Bryla orkestreret for blandt andre for Annet Linnet og Ida Corr.
For nyligt har han også haft en anderledes opgave, hvor det var rapperne Per Vers og Pede B, som skulle bruge Thomas Brylas hjælp.
“En ting er, hvordan det lyder på pladen, men når det udføres af et orkester, bliver det ofte noget andet. Der har jeg også mulighed for at sætte mit præg i forhold til, hvordan det skal lyde”, fortæller Thomas Bryla.
Endelig har han også en finger med i spillet på store symfoniopsætninger. For eksempel er det ofte Thomas Bryla, der har orkestreret musikken til DR og TV2’s årlige juleshows, hvor alverdens julesange fremføres med et stort orkester i ryggen.
“Jeg er fast arrangør på DR’s filmmusikkoncerter for Symfoniorkestret/Big Bandet og Pigekorets koncerter. Filmkoncerterne hedder Galaxysymphony, hvor den næste kommer til april. De vil gerne spille musik, der har noget at gøre med film eller spil, som omhandler galaksen og universet. Men det er ikke al den musik, der findes på noder, og derfor skal de bruge en orkestrator”, siger Thomas Bryla.