Tilbage i Esbjerg: Kendt kampagne sætter fokus på skolevejen
Når børn får lov til selv at gå, cykle eller tage bussen til skole, lærer de trafikken bedre at kende.
Det er tanken bag kampagnen Stop Keglerne, som Esbjerg Kommune nu genoptager.
Egne erfaringer i trafikken
Mange børn bliver dagligt kørt i skole, selv om de sagtens kunne klare turen selv.
Dermed mister de chancen for at få de erfaringer, der gør dem til trygge trafikanter på længere sigt.
Formand for Plan & Byudviklingsudvalget, Henning Ravn, understreger, at det er netop det, kampagnen skal minde forældrene om.
”Når vi som forældre lader børnene gå, cykle eller tage bussen, giver vi dem værdifulde erfaringer, de ikke kan få fra bagsædet af en bil,” siger han.
Humor med et budskab
Kampagnen er kendt for sit billede af børn med trafikkegler på hovedet.
I år vender motivet tilbage i en film på sociale medier. Keglen er ment som et humoristisk blikfang, men bag ligger et alvorligt budskab: Børn får større mod og sikkerhed i trafikken, når de får lov til at færdes selvstændigt.
Synlig i hele byen
Stop Keglerne ruller ud fra den 4. september. Kampagnen vil kunne ses på skilte ved skolerne, på kommunens sociale medier og på hjemmesiden.
Målet er at inspirere forældre til at give børnene friheden til at tage skolevejen i egne hænder.