Valgkampen i Esbjerg: Rød blok samler kræfterne
Når esbjergenserne til november skal sætte deres kryds til kommunalvalget, bliver det med et nyt valgforbund på stemmesedlen.
SF og Enhedslisten i Esbjerg Kommune har besluttet at stå sammen for at mindske stemmespild og for at styrke en fælles socialistisk retning i byrådet.
Mikkel Ammitzbøll fra SF forklarer, at det først og fremmest er en teknisk beslutning.
“Et valgforbund handler om at sikre, at stemmerne ikke går tabt. Vi ved jo også, at vores stemmesluger fra sidste valg, Diana, ikke stiller op igen, og derfor er vi nødt til at stå stærkere sammen med Enhedslisten,” siger han.
En fælles retning
I pressemeddelelsen fra de to partier fremhæves ønsket om en ny kurs for kommunen.
“Vi ønsker en socialistisk retning for Esbjerg Kommune, hvilket betyder, at vi prioriterer mennesker over penge. Vi står derfor sammen i opposition til det nuværende flertal i Esbjerg Byråd,” lyder det fra Henning Hyllested, Enhedslisten, og Mikkel Ammitzbøll, SF.
De to partier peger især på velfærd, lokalsamfund og klima som områder, hvor de vil have en tydeligere indsats.
“Klimaforandringer og forurening truer vores fremtid, så der skal ske noget. Vi skal turde investere i mennesker og vores fremtid,” lyder det i fællesskab.

Ikke et opgør med Socialdemokratiet
Selvom SF og Enhedslisten vælger hinanden, er det ikke et brud med Socialdemokratiet.
“Overhovedet ikke. Men der er ingen tvivl om, at der er noget distance og splid internt i Socialdemokratiet, som vi gerne vil holde os fra. De er ikke altid så gode ved hinanden, og det skal vi ikke ind og tage parti i,” siger Mikkel Ammitzbøll.
Han understreger, at valgforbundet først og fremmest er teknisk og ikke betyder fælles politik på alle områder.
Ser frem mod valget
For Ammitzbøll handler samarbejdet også om at stå stærkere i byrådet og skabe mere balance i magtforholdet.
“Vi håber selvfølgelig, at vi kan give vælgerne et tydeligt alternativ. På nogle områder vil vi føre valgkamp sammen, men der vil stadig være situationer, hvor vi søger samarbejde med Socialdemokratiet eller andre partier. Et valgforbund er ikke nødvendigvis politisk, men handler om at sikre, at stemmerne bliver brugt bedst muligt,” siger han.
Ifølge Ammitzbøll er det sandsynligt, at flere partier i Esbjerg vil indgå valgforbund frem mod november.
“Det er logisk, når man ser på, hvordan stemmerne ellers ender med at gavne de største partier,” siger han.
Læs også:
Stephanie Lose om udspil: Vil give danskerne flere penge mellem hænderne